søndag 7. september 2008

Konkurransetid!

Ble jaget inn av regnet (litt pysete, det må innrømmes) etter noen timer ute. Fikk så lyst å være med i Moseplassen sin konkurranse om "Frøken Høstblomst", så jeg måtte ta noen bilder i dag.
Lanserer hele 3 kandidater (litt usikker på om det må være stauder?):
Frøknene Cosmos




Frøken Dahlia Grafitti



Frøken Rudbeckia

1)Frøknene Cosmos er selvskrevne deltakere, så freshe og utrolig flotte de står og lyser opp i hagen langt utover høsten! Dette kanditaturet må delvis tilskrives lene i Fredrikstad, da det var en hagevandring hos henne på Forumtreffet i september -06, som overbeviste meg om Pyntekorgens fortreffelighet. Frøene til de blomstene dere ser på bildet, kommer også fra henne. Og hennes frø kommer i sin tur fra Espen! HagÉgal historikk i genene her, altså!
Bedet med disse høyreiste, flotte "damene" er også synlig fra kjøkkenvinduet, og fra spiseplassen på terrassen, hvor de rager opp over peonbladene i urte- og peonbedet ved grillplassen.
Lettsådde som få, sår bare rett ut. Aldri mer en sommer uten cosmos bipinnatus!

2) Frøken Dahlia Grafitti Er det noen blomster som virkelig yter sitt for å skape en blomsterrik høst, er det jo georginene :-) Som et fyrverkeri av farger og fasonger, blomstrer de uavbrutt til frosten setter en stopper.
Frøken Grafitti utmerker seg med en spesiell ynde, litt ulik de fleste andre i hennes familie. Lanserer derfor henne som kandidat til den gjeve Frøken-tittelen. I tillegg til den sarte, lekre fargen, har hun et attraktivt mørkt bladverk...

3) Frøken Rudbeckia Hun må være med. Hun er kanske litt 'sliten i pelsen', men har en unik utstråling, og reflekterer det helt spesielle høstlyset. Det beste med høsten er jo fargene, og denne kandidaten er et meget godt eksempel. Stråler som en mild høstsol!




1 kommentar:

  1. Jeg må bare si at "frøken cosmos" kom til meg i en liten frøpose fra Espen (pejahren) på forumtreffet etpar år tidligere. Hvert år høster jeg nye frø og hver vår sår jeg noen frø der jeg synes det passer.

    SvarSlett