torsdag 16. april 2009

En vårdag i hagen og i skogen


En periode med mildvær har gitt vinterdekket en solid knekk. For et par dager siden var det masse snø på taket - i dag ingenting! Selv om store deler av hagen fortsatt har 40 cm snø, vokser de bare flekkene raskt.

Og på de bare flekkene strente jeg ut på nesten-fridagen min i går. Bortsett fra noen få krokus i tulipanbedet, manglet de fleste vårtegn her i hagen da vi flyttet inn. Jeg har lagt mer og mer for hvert år, og nå mangler hverken snøklokker, snøstjerner eller juleroser. Siste tilskudd la jeg i høst: Eranthis hiemalis. I går oppdaget jeg noe lysende gult under hekken. De er jo kjempesøte, og jeg angrer ikke et sekund på det påfunnet :-)

Jeg har tittet en stund etter den som pleier å være nr. 1 her i hagen, nemlig en bitteliten perleblomst i en solfylt krok under verandaen. Nå er den her. Ikke tidlig akkurat. Men herved er våronna erklært åpnet!

Peonbedet er bart. Bare å klippe ned det visne, for nå kommer de ildrøde skuddene! Og den tusten kan ikke være noe annet enn en lekker orientvalmue som ble plantet i høst :-) Noen tuslete lavendler lufter seg etter en flatklemt tilværelse under snøen. Og noen mindre tuslete geranium. Og, og... Klippe, klippe. En herlig tid når gamle og nye skatter tyter fram.

Alligatoren kom også fram. Skal fjerne et tre i grensen mot skogstien, for der har jeg helt andre planer....

Så fant bikkja og jeg ut at vi trengte en spasertur. Borti veien, så vi at skogstien så farbar ut (leeenge siden sist). Brunt og nysmeltet så det ikke ut til å være tid for vårtegn ennå. Bare et par hauger med sigarettsneiper + lekre bæreposer + en plastbumerang pyntet opp. Lenger inne hadde snøsmeltingen dannet en stor dam i stien mellom to rygger, og vi skremte opp et stokkandpar. Gikk opp på en av ryggene, og der stod årets første blåveis og lyste :-) Like etter fant vi tysbasten i blomst på bar kvist. Det var tegnet jeg så etter, så nå er det virkelig vår her i "snøhølet".

Ps For dem som er opptatt av slikt, ligger nå link til oppdatert såliste under profilen i høyre marg.Ds

1 kommentar:

  1. Det er lite som kan måle seg med gleden over stauder og løk som titter opp igjen om våren!
    Skikkelig saftig eranthisbilde, forresten.

    SvarSlett