mandag 6. april 2009

Hjemmeexotika og værbetraktninger


Her er den fine ranunkelen, som jeg "jukset" meg til på Plantasjen forleden. Rett ut på terrassen, hvor den lyser opp i morgentåken... Det "er" ikke tåke her i april :-( Beviset på at vi ligger en måned etter med denne våren, får vi når marståka henger langt utover dagen.

Ikke så rart når snødybden fortsatt er lårkort, selv om det smelter så det griner hver dag! All den fuktigheten genererer tåkedannelse. Men akkurat nå har sola tatt over, og det spretter lysegrønt der det hvite trekker seg tilbake :-) Har spadd fra snølageret på terrassen oppi krukkene som trenger til litt vanning.

Fler og fler av de overvintrede eksotiske plantene er tatt opp fra den mørke kjelleren til plantegjesterommet. Overlevelsesprosenten ser ganske bra ut! Brugmansiaene spretter ut med nye skudd. Oleanderen i vinduet har knopper, og Mårbacka blomster. Mange Fuchsia også. her må jeg straks til med saksa! Plumbagoen er grønn og frodig, og jeg har en skog av struttende Agapanthus-skudd. Håper de har lyst til å blomstre også! Fikk en enslig blomst på den gamle rett før den måtte inn i fjor. Solanum rantonetti, som har overvintert på soverommet, fant ut at nå var tiden for å blomstre:

2 kommentarer:

  1. For en fantastisk farve på Ranuncelen din! Lårkort sne høres ikke moro ut - her er den nikkershøy. Ønsker meg massivt regn, da går siste rest i bedene tror jeg

    SvarSlett
  2. Ikke sant! Elsker sånne fargesjatteringer..

    Nå skulle det vel komme regn, så da blir det vel merkbar reduksjon av det tykke, hvite.

    Takk for hyggelige kommentarer, forresten :-)

    SvarSlett