mandag 29. juni 2009

Roseeventyret er i gang!

Morgenrunden i dag avslørte at mange yndlingsroser nå har startet blomstringen, ikke minst de historiske! Albarosen Felicité Parmentier åpner ballet. Yndig dame, kjent tidligere enn 1828.


Rose de Resht (Høstdamascener) dufter og blomstrer hele sesongen. Skal stamme fra Persia.

Gallica-rosene er bare herlige. Rosegruppen skal være kjent i flere tusen år f.Kr. Av en eller annen grunn har jeg skaffet meg en del av dem.... Duchesse de Montebello får stå ved inngangspartiet med sin rike blomstring.

Tuscany, en fløyelsmørk åpenbaring ;-)

Det er flere som beundrer rosene. Her en Kystkvitrose (Suaveolens kjent fra før 1750)

Edderkoppen også...

Tradescant skal være en pingle, men hun er første Austinrosen til å blomstre hos meg, og den siste som gir seg i frosten. Og noe av det mørkeste og lekreste jeg kan tenke meg :-)

Crocus-rosen, nok en Austin-favoritt!

Mer av Tradescant...

Og endelig har jeg fått tak i The Alexandra Rose....

Noen som drar kjensel på denne feilmerkede, kraftigvoksende rosen?
Frisk og fin med lange skudd. Antatt klatrer.

8 kommentarer:

  1. Så herlig det er i hagen din nå!! Massevis av lekre roser, NYDELIG!! :o) Flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Tusen takk *rødme kledelig* !

    SvarSlett
  3. Her var det mye flotte roser også kjekt å få navnene på dem.
    Har mye roser, men jeg er ikke så flink med navn.

    SvarSlett
  4. Her var det mange lekkerbiskner! Tradescant har jeg hatt lenge på ønskelisten min, men så var det plassen da, det er trangt i bedene nå. Det hender jo at en rose dør, så sortimentet endrer seg ofte fra sesong til sesong. Alltid en ny rose eller to :) Crocus rose er i gang her også nå, plutselig spratt det ut et vell av blommter.

    Jeg ser at enkelte roser blekner veldig i varmen, bl.a er dyp fløyelsrøde Alfred Colombe nesten flaggrød!

    Kos deg med de nydelige rosene dine :)

    SvarSlett
  5. Er litt sånn "navnefrik", jeg, Laila. Og så er det morsomt å finne ut mest mulig om den enkelte plante.

    SvarSlett
  6. Ninni: Tradescant er så liten og nett, så den får du plass til ;-)

    (Hos meg er det også "en fordel" at noen går ut, så det blir plass til andre på ønskelisten...)

    Crocus er helt super!
    Ja, kanskje de røde faktisk falmer i sola og varmen. Har en flaggrød orientvalmue som egentlig skal være rødbrun (eller er jeg lurt igjen?) På foto er det uansett vanskelig å få den rette mørkerøde valøren, særlig på roser.

    SvarSlett
  7. Wow! Herlige bilder! Venter på noen av de jeg ser du har. Og gleder meg enda mer til de springer ut nå :) Crocus rose er så vakker, men ikke lett å få tak i! Står på ønskelisten :)

    Ha en fin kveld! Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  8. Så mange nydelige roser du har, flere av dem står på ønskelisten. Og jeg tror sannerlig den ble litt lengre av dette innlegget også jeg :-)

    SvarSlett