onsdag 18. november 2009

Altfor, altfor sen blomstring

Aster 'something'

Å starte blomstringen i november i et vinterland, er ingen god ide. Det gjør denne storvokste Aster, som jeg ikke aner hvor kommer fra. Kan ikke huske å ha kjøpt, sådd eller byttet til meg denne? Trodde jeg hadde plantet noen egensådde Ceranthrus ruber baki der, men det som breier seg der er jo Aster. Må flyttes mer solfylt eller gis bort til våren.

'En sliten matador'...

Enkelte roser jobber fortsatt iherdig for å henge med. Noe preget av fuktighet og kulde er de nå.

Et stort år for revebjelle har det vært, etter såing for to år siden. Det ble en ubetinget suksess, og enkelte har ikke gitt seg helt enda (har klippet ned tidligere flor):

Årets aller siste revebjelle?

10 kommentarer:

  1. Tenk at du har revebjeller enda.
    Hos meg er det nesten slutt nå.
    Men naboen har et rosetre fult av roser. Det er noe som ikke helt stemmer. Det er jo snart jul.
    Klem

    SvarSlett
  2. Har også roser som står med knopper no.... Kanskje eg kan ta dei inn til jul....hihi

    SvarSlett
  3. ja, nå har jeg ikke vært ute på en par dager, men her har det også blitt litt begrenset med blomstring nå. Så en revebjelle i utkanten av hagen i forrige uke, kanskje den er der fremdeles, hm, må sjekkes..

    Asters er slemme til å breie seg. Men det er nå stas når de blomstrer da, skikkelig hardhauser.

    SvarSlett
  4. Roseblomstring til jul er ikke helt ukjent, bare frosten holder seg noe på avstand...

    Frosten kom kjempetidlig i år, og har ikke sluppet litt før nå!

    SvarSlett
  5. Hu, ja, Anne, ikke så veldig fristende å holde på ute nå for tiden. Må virkelig 'kvinne' meg opp, og unngå sofa + lesestoff-fristelsen.

    De siste dagene har det egentlig vært ok, og ikke bånnfrosne tær.

    Men antall sorter som blomstrer, kan snart telles på en hånd.

    SvarSlett
  6. Sukk! Her blomstrer ikke isrosene en gang. Sørpeføre. Innesesong, går bare ut for å gå tur, ellers blir det å skynde seg ut og inn av bil og inngangsdør.

    SvarSlett
  7. Alt som gidder å blomstre så sent og i et slikt hufsevær får vi være takknemlige for.
    Her er det også ennå noen som ikke har skjønt at det faktisk er vinter.

    SvarSlett
  8. Heisann!
    Herlige stemninger, og vidunderlig at det fremdeles finnes farver der ute i naturen en dag sent i november!

    SvarSlett
  9. Revebjeller sådde jeg i januar i år, og gleder meg til de blomstrer! Tenk å ha blomstring så sent på året! Det er jo fantastisk da!
    Det ligger en award til deg på bloggen min!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  10. Revebjeller er supre saker, Krepsemor! Og tusen takk for award :-)

    SvarSlett