onsdag 29. august 2012

Flere liljer i blomst

Det er slett ikke slutt på liljeblomstringen her! (Om noen skulle tro noe sånt...) Etter en strålende og inspirerende helg på hageforumtreff på Hamar, er det godt å se at hjemmehagen også har noe å by på.


Liljen over må være 'Blueberry Crush' fra vårimporten. Helt rå om man skal si det selv... En såkalt OT-hybrid er det. Krysning melom orientlilje og trompetlilje. Diger og velduftende.

En fylt orientlilje, 'Owen', bruker en syrinhortensia som støttestativ! Hydrangea paniculata 'Pinky Winky' ble nylig flyttet fra trengsel i sola til en skyggefull plass hvor den får komme til sin rett.


En hvitrosa, umerket orientlilje soler seg. Duften i hagen er bedøvende...


Lurer med en liten rose i liljeoppvisningen. 'Jaqueline du Pré' har nettopp begynt å gjenblomstre. Hun er oppkalt etter cellisten som døde så altfor tidlig. Rosa har store, enkle blomster med dekorative støvbærere. En moderne buskrose lansert av Harkness i 1989.

10 kommentarer:

  1. Takker for oppvisningen! Jeg har endelig fått opp øynene for liljer, og hvis de jeg har for første saesong i feriehagen har klart seg bra, blir det heretter uhemmet innkjøp for jeg vil så klart ha alle jeg ser. Dine inkludert. Sånn er det bare :D

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he-he. Uhemmet er ordet!
      Synes de er så greie å få til, dvs de klarer seg i trengsel, skygge og sol og den jorda jeg har å by på. Men veldrenert skal det nok være.

      Slett
  2. Jeg kjøpte også Blueberry Crush og Owen. Må si jeg er veldig fornøyd med de.
    Nydelig rose!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du verden så flotte sorter i den importen!

      Slett
  3. Vill man se vackra liljor, ja då skall man gå in på din blogg! Man vill ha dem alla! Så fantastiskt vackra!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mye fint å velge mellom...

      Slett
  4. Du har så mange flotte liljer! Moro å se på dem alle sammen.

    SvarSlett
  5. Nydelige liljer. Jeg har også liljeblomstring enda og det er så herlig med noen farger i bedene!

    Ønsker deg en fin lørdagskveld! Klem

    SvarSlett
  6. For eit syn.....nydelige liljer og fargane var himmelske.
    Ha fortsatt ei fin helg.

    SvarSlett