torsdag 13. desember 2012

Prunella modularis alias jernspurv?

 Brrrrr

En ny fjærball forsyner seg av solsikkefrø en iskald desemberdag. Hopper og smyger rundt på bakken som rødstrupen og sammen med den.  Er det en gråspurv? Nææ - ikke helt. Dypere gråfarge og tynt nebb. Ligner fryktelig på rødstrupe ungfugl, som jo er kraftig spettete.

 Får snu meg litt og pikke noen fete frø

 Men det er helt feil årstid. Blar i "Fuglene i farger" (velbrukt!), og oppdager plutselig denne, rett under rødstrupen: Jernspurv må det være. Stakkar! Den er jo trekkfugl. Ikke rart den blåser seg opp i den utrivelige frysebokstemperaturen. Vi får krysse fingrene for at denne gjesten også klarer vinteren!

Giv eg var i eit varmare land...

11 kommentarer:

  1. Så flott den er! Den har jeg ikke sett før :)

    SvarSlett
  2. Det er nesten gripende å se hvordan fuglene har det nå. Mate, mate og mate er det vi må gjøre. Ha det godt! Hilsen Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og de trenger ekstra mye nå, for å holde varmen. Må ikke bruke mye energi til å lete etter mat heller.

      Velkommen som følger, forresten :-)

      Slett
  3. Fin var den! Ser ut som den syns det er litt kjølig. Den var ny for meg også.

    SvarSlett
  4. Stakkars liten...så fin den var. Jammen bra den finn mat hos deg.
    Ha det godt.

    SvarSlett
  5. Gratulerer!
    Takk for at du kjører "robot-vennlig" blogg!
    Blomsterstjernen

    SvarSlett
  6. Takk!
    Slemme blogger, som stenger ute oss roboter...

    SvarSlett
  7. For noen flotte øyeblikk du har fanget spettmeisen i. Det er virkelig en artig kar. Takk hyggelig melding på bloggen min i dag:)

    SvarSlett