mandag 19. august 2013

Noen klematis

Så mye som jeg blogger om roser og liljer skulle en nesten ikke tro jeg har klematis. For å korrigere denne uhyre skjeve presentasjonen av primadonnaer, kommer her et lite knippe:


Clematis 'Warszawska Nike' gjør mye av seg. Så tett med fløyelsaktige blomster i espalieret, at den er vanskelig å fotografere... :-)


En nykomling, Clematis 'Cassis', titter fram mellom riddersporene. Doble blomster i solbærfarge! Kommer den tilbake neste år? Storblomstrende klematis kan være litt lunefulle slik. Men noen sorter er veldig greie.


En ny viticella-klematis kommer her: 'Dark Eyes' skal vokse i bergveggen med klatrehortensiaen  (håper jeg).


Litt usikker på om dette er 'Pink Fantasy' eller 'Hagley Hybrid'. Den er blitt veldig stor, og blomstrer veldig lenge. Opp i rosehagtorn og syrinkratt og nedover en skråning.


To nye røde har kommet til hagen i år. Clematis 'Rebecca' fotografert om kvelden, da den lyste opp ved stolpen under verandaen.


Dette skal være Clematis 'Temptation', som jeg håper vil slå rot foran huset. Den har doble blomster i første flor.


Clematis 'Huvi', har vært her i flere år. Kommer (som 'Mikelite' fra forrige blogginnlegg) fra Uno Kivistik i Estland. Vokser ved siden av 'Pink Fantasy' i skråningen, men på skyggesiden.


Fine dusker i midten på 'Huvi'!


Fra samme "oppdretter" i Estland, kommer en av mine favoritter, 'Piilu'. Første flor er doble hos denne sorten, og den blomster svært rikt i to omganger.

Sånn. Nå håper jeg klematisene tilgir manglende oppmerksomhet tidligere i sommer. Jada, det er flere på lur...


13 kommentarer:

  1. Nydelige klematis du har! Jeg fant igjen noen av mine egne her. I sommer kom det fire nye i hagen min. Piilu er en av dem, men den har ikke vist en eneste blomst ennå! Håper det kommer...
    God uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Kan jo hende at Piilu trenger denne sesongen til å etablere rota, og så kommer den med masse blomster neste sommer :-)

      Slett
  2. Her var det virkelig mange fine Clematis. I år har jeg bare en som ville komme igjen, men jeg håper de andre kommer til neste sommer.

    Ønsker deg en fin uke. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ille! Her var det bare en av de veletablerte som sviktet. Min kjære 'Romantica' er fortsatt 5 cm høy...
      Men noen av de nye har jeg ikke sett noe til. De kan jo ta seg en pause, så vi får håpe alle de savnede kommer tilbake neste vår :-)

      Slett
  3. Så mange flotte sorter du har! Det er en godt bevart hemmelighet, ja ;-) Det er vanskelig å se forskjell på Pink Fantasy og Hagely Hybrid, men min meninger er Hagely har mer innslag av lillafarge. Jeg kjøpte Pink Fantasy i sommer, og den var babyrosa.

    SvarSlett
    Svar
    1. ;-)
      Da heller jeg mest til Hagley Hybrid.

      Slett
  4. Kjempefine klematiser - jeg skal ha fler etterhvert. Men kvier meg litt siden de må graves dypt ned og det er så veldig mye stein og grus i jorda her. De trenger jo en del fukt så de må plasseres med litt omhu. Ha en deilig dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ulempen med klematis, er at det må graves like dypt som for roser hvis man skal lykkes. Har også en håpløst steinbefengt jord, så det er et svare strev...
      Verd strevet, da :-)
      Ønsker deg en fin dag!

      Slett
  5. Skjønne klematiser, sukk.... Du er heldig som har en slik blomstring i hagen din! Aldeles nydelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord! Enda synes jeg ikke det er så mye som blomstrer akkurat nå. En blir litt "blomsterblind", og venner seg til at stolper er fulle av svære lilla blomster...

      Slett
  6. Så mange flotte klematis! Synes den lignet på min Hagley Hybrid, den rosa, men har ikke sett den andre sorten... Håper mine klematis blir like frodige som dine etterhvert...
    Tror jeg må ha overgjødslet noen av de i sommer når de ble plantet. Skulle være så flink, liksom! Er hønsegjødsel for sterkt for klematis???

    SvarSlett