søndag 8. juni 2014

Blekgule skjønnheter



'Aïcha' er et syn i starten av rosesesongen. Nær to meter høy, og helt dekket av blekgule, enkle roser med flagrende støvdragere.


Uæh! Mange beundrere.

Trollius 'Alabaster' har overtatt etter tulipanene i Måneskinnsbedet.


Tidlig i vår så jeg at det var ting på gang med 6 år gamle Paeonia 'Yellow Crown'. Nå begynte den å ligne en liten busk, nærmest en trepion som den er krysset fra. I fjor kom den med sin første blomst. I år er det så mange at den lille busken skjelver av all tyngden. Blomsterstørrelsen kan anes når man ser hvor liten den fete humlen virker!


Her sees en blomst i profil. Neste år må den få et ordentlig stativ, tror jeg.

Beundring av måneskinnsfargede skjønnheter i en deilig frihelg blir mitt bidrag tl Helgegleder hos Vivi!
Deler hos Laura med I Heart Macro!

28 kommentarer:

  1. Finfin blomma med många som tycker så. Undrar om det är färgen, doften eller något annat som gör att de dras dit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje alt? Erfarer at de enkle, åpne rosene er svært populære hos bier, humler og - eh andre.

      Slett
  2. Utrolig vakker den var 'Aïcha...lekker farge:)
    Ønsker deg fine sommerdager:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har sterk sjarmfaktor :-)
      Takk, og det samme til deg!

      Slett
  3. Jeg har i dag observert flere store knopper på min Aïcha, og da har jeg noe å glede meg til! Itoh peoner kan bruke mange år på å blomstre. Jeg kjøpte en hvit i fjor, men håper jeg slipper å vente så lenge på den som du :-)

    Kjempestor blomst på din, den er skikkelig fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du :-) Aïcha lyser lang vei før de andre rosene har rukket å komme så langt.
      Nei, 'Yellow Crown' har virkelig tatt seg god tid... (tilgitt nå, da, med minst fem digre blomster!)

      Slett
  4. Mye lekkert her :-)) Rosen spesielt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja det er virkelig tid for de lekre nå :-)

      Slett
  5. Himmelsk fine blomster hos deg, en oase. Ha en fin sommerdag.

    SvarSlett
  6. Dear Villrose, Those colours would fit perfectly in my front garden. Can you imagine people don't like yellow? I have them combined with lavender blue...

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Hetty,
      How can someone resist yellow roses?
      A stunning combination, I believe...

      Slett
  7. Så flott rose! Remonterer den tro? Jeg har også 'Alabaster' i feriehagen, kom såvidt i blomst da jeg var der sist, men må nok vente noen sesonger til det blir like frodig tue som hos deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den remonterer noe, men ikke som det første floret!

      Slett
  8. Å ja de er vakre alle sammen, gult og grønt er og blir skjønt.

    Nydelige bilder også, Marit.

    SvarSlett
  9. Underbara blommor. Den gula pionen är min favorit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja det er alltid attraktivt med noe uvanlig :-)

      Slett
  10. Hei Villrose

    Aicha er lige en rose efter min smag - flot form og ikke fyldt!
    "Yellow Crown" er en af de flotte originale Itoh hybridder! lækker:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!

      Jeg er også ekstra glad i de enkle rosene, akkurat som de flygende vesenene :-)
      Glad jeg sikret meg 'Yellow Crown' i sin tid. Har et par Itoh-hybrider til, som jeg venter på...

      Ønsker deg en flott dag

      Slett
  11. Hei! Den sarte gulfargen er nydelig. Vakker blomstring. Skulle gjerne hatt alle tre, men det kan jeg jo, gjøre noe med. Ha en fin ny juniuke! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du sevsagt gjøre noe med ;-)
      Ønsker deg gode sommerdager!

      Slett
  12. Fantastisk fin gulfarge. Jeg plantet min første buskrosa i fjor. Den har fått noen skudd nå, men ser ikke noe særlig vakkert ut. Må begynne å lese om beskjæring og gjødsling:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Buskroser er ganske greie å ha med å gjøre. Etter noen år kan de behøve å skjæres helt tilbake. Ellers er det mest å fjerne døde grener, og forme den litt. For eksempel kutte litt inn på de ytterse grenene og fjerne svake og kryssende grener. Gjødse i april, mai og kanskje i juni dersom busken gjenblomstrer. Vann godt, særlig når den er nyplantet og når våren er tørr. Vann mye og sjelden.

      Slett