fredag 29. september 2017

Hah! Så, jeg får ikke til Zinnia?



Zinnia fra frø til blomst har vært litt av en utfordring. Både admiralen (Pyramélis atalánta) og jeg er fornøyd med årets resultat.


En fascinerende blomst med mange stadier og utrolig holdbare blomster.


Alltid irriterende å ikke "få til" planter som hos andre kommer lett som en plett.


Det har alltid blitt kraftige spirer, men så blir ungplantene mer og mer triste og skrøpelige...
Men i år lykkes jeg endelig 😌


Zinnia er som en magnet for sommerfugler og bier! Sitronsommerfuglen (Gonópteryx rhamni) koser seg her. Nå som koden er knekt, tror jeg denne frodige sommerblomsten vil bli sådd flere ganger.


Vil selvfølgelig prøve noen flere sorter...
Her er det en bie som nærmer seg godsakene:


Deler hos Floral Friday Fotos,
Saturday's Critters
og Camera Critters

28 kommentarer:

  1. Gorgeous photos, brillian colors and great macros

    SvarSlett
  2. Flotte Zinnia, og flott at du endelig lykkes med de. Jeg har ikke kommet lenger enn å kjøpe frø, men godt å vite at det går an å få de til. Lekre farger på de! Hyggelig at admiralen fant de verdt å besøke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt, det,ja. Men, da er du jo langt på vei :)
      Veldig hyggelig, og nok en grunn til å prøve dem!

      Slett
  3. Lett som en plett, er ikke helt ordet jeg vil bruke. De siste årene har jeg sådd flere sorter. De spirer og vokser, men de har en lei tendens til å få råte. Vet ikke hvorfor, men da gjelder det å ha flere. Nå samler jeg frø, men er spent på om om noen av dem er smittet. Må nok kjøpe frø neste år.
    Zinnia er en vakker blomst i mange vakre nyanser. Nydelige bilder du har tatt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke det, nei? Så, det er råte som plager dem... I år sådde jeg et og et frø i dype Rootrainers. Så ble de plassert i potte på solrik plass. Får lyst å prøve neste år også.
      Tusen takk :) Ha en fin helg!

      Slett
  4. Hei Villrose

    Det har du da helt ret i!
    En fascinerende og finurlig blomst, jeg har faktisk ikke nogen sommerblomster som er kommet fra frø samme år. Måske man skulle prøve?

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!
      Ja, det gikk bra denne gang :)
      Jeg sår en del sommerblomster. Billig når man trenger mange, og moro når de blir fine!

      God helg til deg!

      Slett
  5. Hallo,
    da kann man mit Recht stolz sein, wenn man eine wunderschöne Blume von der Aussaat bis zur Blüte begleitet und so ein tolles Ergebnis erzielt hat. Ich sende liebe Grüße und wünsche ein schönes Wochenende,
    Edith from Germany

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo,
      ja ich freue mich :)
      Mit wünschen für ein schönes Wochenende!
      Irene

      Slett
  6. Så bra at du har fått til Zinna, det har ikke jeg og har gitt opp. Vakre farger på dine.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder å ikke gi seg :)

      God helg!

      Slett
  7. Fine bilder, var ikke klar over at sommerfugler var så glade i dem. Det gjør blomstrene enda stiligere synes jeg.
    Nyt helgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Det visste ikke jeg heller, så det gjorde dem enda mer attraktive og verd å så.
      Takk, det samme til deg :)

      Slett
  8. Hej Villrose!
    Har köpt flera fröpåsar med Zinnia, tur att jag inte läste ditt inlägg innan, då hade jag nog kanske inte vågat pröva. Men får hoppas att jag lyckas, de är så vackra.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Du må jo prøve! Som du ser, går det an, og fine er de.
      God helg!

      Slett
  9. Hei. Det er moro når en lykkes med noe. God helg til deg.
    hilsen Hanne.Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, særlig etter flere mislykkede forsøk...
      God helg!

      Slett
  10. Hello, gorgeous flowers, butterflies and bee captures. Lovely post and photos. Thank you so much for linking up and sharing your post. Happy Sunday, enjoy your day and the new week ahead!

    SvarSlett
  11. All grunn til å juble! Jeg er stor fan av Zinnia. Jeg har aldri gitt opp og sår i mengder, til tross for at de ikke vil seg helt på hytten i Sverige. I mitt lille bed utenfor blokken i Oslo stortrives de.....
    God uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fikk sansen da de viste seg fra sin beste side :) Så flott at du har funnet et sted for dem!
      Fin uke til deg!

      Slett
  12. Så gøy da! Alltid moro når en får til noe. Flotte bilder av en vakker blomst:-)

    Ha en fin uke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, noe ble da vellykket denne sommeren også :)

      Fin uke til deg!

      Slett
  13. I had some luck with my zinnia too. No butterfies unfortunatly. I love the pictures. Groetjes, Hetty

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much! Too bad the butterflies did't discover your zinnias...

      Slett